- Wie als Nederlandse startup zijn kansen op financiering wil vergroten, heeft baat bij Europese octrooien en handelsmerken.
- Uit recent onderzoek blijkt dat startups met zulke erkende rechten op intellectueel eigendom veel meer succes hebben bij investeringsrondes.
- Succesvolle Nederlandse startups beschikken vaak over octrooien, maar het aantal Nederlandse startups met zulke rechten is relatief laag.
- Lees ook: Nederlandse pensioenfondsen moeten meer geld steken in startups van eigen bodem, vindt prins Constantijn.
Startups met octrooien en handelsmerken zijn een stuk succesvoller als het gaat om het verkrijgen van financiering bij investeerders. Dat blijkt uit onderzoek van het Europees Octrooibureau (EOB) en het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO).
Met name jonge startups die in de vroege groeifase aanvragen indienen voor intellectuele eigendomsrechten kunnen tot 10 keer sneller financiering van investeerders krijgen.
Nederlandse startups die succesvol zijn in hun financieringsrondes maken relatief vaak gebruik van Europese octrooien en handelsmerken. Met name in de biotechnologie zijn rechten op intellectueel eigendom populair, en ook in de wetenschap en techniek, energie en gezondheidszorg maken startups er veel gebruik van.
Nederlandse startups vragen relatief weinig octrooien aan vergeleken met andere EU-landen
Hoewel startups ook gebruik kunnen maken van nationale octrooien of handelsmerken, geven Europese octrooirechten een grotere kans op succes. Wie Europese handelsmerken gebruikt in plaats van nationale handelsmerken, heeft 6 keer meer kans op het verkrijgen van financiering in een vroeg stadium. Bij octrooien is die kans ruim vijf keer zo hoog.
Rechten voor intellectueel eigendom, zoals handelsmerken, zijn “vooral van belang voor nieuw gestarte, innovatieve bedrijven, die in de eerste fase meestal weinig activa hebben naast hun intellectuele kapitaal”, zegt de uitvoerend directeur van het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, João Negrão in een persbericht.
"Immateriële activa vertegenwoordigen vandaag het overgrote deel van de waarde van een bedrijf. Formele intellectuele-eigendomsrechten, zoals handelsmerken, zijn niet alleen wettelijke waarborgen voor investeringen in immateriële activa, maar ook de sleutel tot financiering en samenwerkingen", aldus Negrão.
Ondanks de cijfers die wijzen op succes, vragen Nederlandse startups over de hele linie relatief weinig rechten voor intellectueel eigendom aan. Slechts 14 procent van de Nederlandse startups heeft zo’n aanvraag gedaan, waar het Europese gemiddelde op 29 procent ligt.
In Finland en Frankrijk vragen startups relatief juist het meest octrooi- en handelsmerkrechten aan: in beide landen ligt het aantal op 42 procent, gevolgd door Duitsland en Oostenrijk met beiden 40 procent.